Liczba semestrów: 3
Ogólna liczba godzin: 350
Tryb studiów: niestacjonarne
Cel studiów podyplomowych:
Zapoznanie słuchaczy z aktualną wiedzą na temat autyzmu i zespołu Aspergera, kryteriami i metodami diagnostycznymi, najnowszymi tendencjami w terapii, metodami i formami pracy, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, problemami rodzin oraz sposobami ich wspierania.
5. Uczestnicy:
Adresatem studiów są nauczyciele przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, psycholodzy i pedagodzy szkolni, psycholodzy i pedagodzy pracujący
w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, wychowawcy.
Absolwent studiów podyplomowych nabędzie umiejętności w zakresie wyzwalania potencjału osób z autyzmem, Zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi na każdym etapie ich życia od wczesnego wspomagania do dorosłości. Słuchacz nabędzie kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych we wszystkich typach szkół w których przebywa dziecko autystyczne i w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Uczestnik studiów poszerzy swoje kompetencje zawodowe o umiejętność dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb tych uczniów. W trakcie praktyk zapozna się z nowoczesną ofertą form terapii i wsparcia osób z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi.
PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH.
- Podstawy psychologii klinicznej i rozwojowej dziecka
- Elementy pedagogiki specjalnej
- Autyzm, zespół Aspergera –etiologia i specyfikacja rozwojowa
- Wybrane zagadnienia z okulistyki i audiologii
- Wybrane zagadnienia z fizjologii i patologii układu nerwowego
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
- Diagnoza Autyzmu, Zespołu Aspergera i innych całościowych zaburzeń rozwoju
- Kształtowanie mowy i języka u dzieci i uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera
- Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera
- Metodyka rewalidacji ucznia z autyzmem, zespołem Aspergera
- Metody terapii dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
- Metody komunikacji alternatywnej w pracy z dzieckiem autystycznym
- Profilaktyka z elementami poradnictwa i wczesnej interwencji
- Współpraca z rodziną ucznia z autyzmem, zespołem Aspergera
- Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych , planowanie procesu terapeutycznego –projekt empiryczny
- Praktyka
- Egzamin końcowy